Wat is een elektronisch cliënten dossier (ECD)?

Wat als we u zouden zeggen dat het registreren, rapporteren en opvragen van zorgtaken veel slimmer en verantwoordelijker kan? Zodat de tijd die u heeft écht goed wordt besteed, namelijk aan de zorg van uw cliënten? Met een elektronisch cliënten dossier kan dat. Een elektronisch cliënten dossier is een digitaal systeem die professionals in de zorg kunnen gebruiken om de gegevens van hun cliënten in bij te houden.

Voorheen werden alle cliëntgegevens in papieren dossiers geregistreerd, waarna de eerste elektronische systemen voor desktop volgden. Dit digitale dossier biedt ruimte voor belangrijke documenten als het behandel-/begeleidingsplan, maar ook alle administratie rondom een cliënt is hier eenvoudig inzichtelijk gemaakt. ECD’s worden onder meer gebruikt door professionals in de jeugdzorg en hulpverlening, verpleging en verzorging, kleinschalige zorg en VG- en LVG instellingen. 

Met het ECD van FM Zorg bent u te allen tijde verzekerd van een gedegen zorgregistratie, wat voor zorgprofessional u ook bent. Bovendien kan ons elektronisch cliënten dossier volledig op maat worden gemaakt, waardoor de rapportage van 30 tot wel 10.000 cliënten op een effectieve, veilige en eenvoudige wijze kan worden bewerkstelligd. Een goede eerste indruk krijgen van ons ECD? Met onze demo ontdekt u welke uitgebreide functionaliteiten ons systeem te bieden heeft en hoe het gebruik hiervan de werkwijze van uw organisatie naar een hoger niveau kan tillen. 

De voordelen van een ECD

Een ECD biedt diverse voordelen. Het mooie van een elektronisch cliënten dossier, is dat het eenvoudig in gebruik is. De rapportages kunnen snel worden ingevoerd en daardoor blijft er meer tijd over voor wat echt belangrijk is. Uniek aan ons ECD, is dat u in maximaal 3 klikken bij elk scherm kunt komen en alleen de gegevens en overzichten ziet die u nodig heeft. 

Bovendien maakt het ECD een betere en snellere kennisdeling van cliëntgegevens tussen zorgprofessionals mogelijk. De gegevens zijn immers snel door alle bevoegden in te zien. 

Sommige documenten vereisen een ondertekening van cliënt en behandelaar. Ons elektronisch cliënten dossier ondersteunt digitaal ondertekenen, waardoor u niet meer hoeft te printen, ondertekenen en inscannen. 

Welke functionaliteiten bevat een ECD?

Een elektronisch cliënten dossier maakt het mogelijk om alle informatie te registreren vanaf het eerste contact met de cliënt totdat deze uit de zorg gaat of overlijdt. Iedere cliënt heeft zijn eigen digitale dossier met onder meer de gegevens van de cliënt en het behandelplan. Hieronder vindt u een overzicht van de basisfuncties die een ECD o.a. bevat. 

Cliëntgegevens

Onder cliëntgegevens verstaan we de algemene gegevens van een cliënt zoals contactgegevens, maar ook financiële en juridische gegevens, het sociaal netwerk (familie en mantelzorgers) en professioneel netwerk (huisarts, behandelaren). 

Behandelplan

Een belangrijk onderdeel van het elektronisch cliënten dossier, is het behandelplan, ook wel cliëntplan, begeleidingsplan, ondersteuningsplan of plan van aanpak genoemd. In dit plan worden alle doelen en acties opgenomen die de cliënt met zorgprofessionals heeft uitgevoerd of afgesproken. Iedereen die bij de cliënt betrokken is, werkt vanuit datzelfde plan. 

Zorgregistratie

In het ECD kan worden bijgehouden welke ondersteuning de cliënt krijgt en hoeveel uur ondersteuning het gaat. Waar en wanneer had de cliënt dagbesteding, hoeveel verblijfsdagen had de cliënt of hoe vaak is de begeleider/wijkverpleegkundige bij de cliënt thuis geweest? Doordat de antwoorden hierop eenvoudig in het ECD kan worden bijgehouden, kan de geleverde zorg worden verantwoord naar zorgkantoren, gemeentes en zorgverzekeraars. 

Dagelijkse zorg

Alle professionals die dagelijks bij de cliënt zijn betrokken, houden belangrijke informatie bij over de cliënt. Dit kan door een verslag of rapportage te schrijven naar aanleiding van een meting (bijvoorbeeld bloeddruk of insuline), een onderzoek of wat er op een dag is gebeurd. Op deze manier kan iedereen die bij de cliënt betrokken is lezen hoe het met de cliënt gaat. 

Voor wie is een ECD bedoeld?

Een elektronisch cliënten dossier is in de eerste plaats bedoeld voor de zorgprofessionals die dagelijks met de cliënt hebben te maken. Het gaat hier bijvoorbeeld om wijkverpleegkundigen, ambulant begeleiders, artsen, klantadviseurs en teamleiders. Maar ook voor afdelingen die geen dagelijkse zorg leveren kan het ECD een uitkomst bieden, zoals planning, administratie en financiën. 

Gezien elke organisatie haar eigen wensen en kenmerken heeft, is het bij FM Zorg mogelijk om te kiezen welke basisversie het beste hierop aansluit. In de versie die u kiest bepaalt u vooraf of na ingebruikname wat u wilt personaliseren. 

Grote zorginstellingen hebben te maken met diverse organisatieonderdelen en wisselende organisatiestructuren. Ook dit kan in FM Zorg worden ingeregeld. Hierdoor blijft het systeem praktisch in gebruik en heeft elke zorgprofessional alleen toegang tot wat voor hem/haar van toepassing is. 

Meer weten over FM Zorg?

FM Zorg biedt het meest praktische en complete elektronische cliënten dossier voor zorg en hulpverlening. Met ons 3-klikken systeem kunt u alle informatie snel opzoeken en toevoegen. Bovendien is het ECD standaard gekoppeld met Vecozo. Hierdoor bent u in staat op een adequate manier te declareren en bent u altijd verzekerd van het probleemloos verzenden en ontvangen van berichten. 

We beschikken over een deskundige helpdesk. Ons team voorziet u direct van hulp wanneer daar behoefte aan is. Heeft u verder nog vragen? Neem dan geheel vrijblijvend contact op met FM Zorg. 

Talingweide 109
3403 AD  IJsselstein
Scroll naar top