De voordelen van een elektronisch cliëntendossier
Elektronische cliëntendossiers (ECD’s) hebben de manier waarop informatie wordt opgeslagen en beheerd in de zorg drastisch veranderd. In plaats van de traditionele papieren dossiers maken steeds meer zorginstellingen gebruik van digitale systemen om de informatie over hun cliënten vast te leggen. Met als gevolg: verbeterde efficiëntie, zorg van betere kwaliteit en een verhoogd niveau van cliëntveiligheid. Maar hoe kan het gebruik van een elektronisch cliëntendossier bijdragen aan uw werkwijze? In dit artikel richten we ons op de voordelen die het elektronisch cliëntendossier van FM Zorg biedt. Zo kun je als zorgprofessional een weloverwogen beslissing nemen bij het al dan niet implementeren van een elektronisch cliëntendossier.
Wat is een ECD?
Een elektronisch cliëntendossier (ECD) is een digitaal systeem dat zorgverleners in staat stelt om belangrijke informatie van cliënten op een gestructureerde en georganiseerde manier vast te leggen, te beheren en te delen, waardoor zorgprocessen worden gestroomlijnd en de kwaliteit van de zorg wordt verbeterd. Deze informatie varieert van medische gegevens en diagnoses tot medicatiegegevens en behandelplannen.
Belangrijke functies en kenmerken van een ECD zijn onder andere:
- Registratie en opslag van cliëntgegevens, zoals persoonlijke informatie, medische geschiedenis, diagnoses, medicatie, allergieën en behandelplannen.
- Mogelijkheid om notities, observaties en rapportages toe te voegen aan het dossier.
- Functionaliteiten voor het genereren van rapporten en het uitvoeren van analyses.
- Gebruikersrechten en toegangscontrole om de privacy en vertrouwelijkheid van de gegevens te waarborgen.
- Integratie met andere systemen, zoals VECOZO.
Waarom kiezen voor online rapporteren?
Efficiënte rapportage in de zorg is van cruciaal belang voor het leveren van de juiste kwaliteit. Het gebruik van een ECD speelt een essentiële rol bij het verbeteren van rapportageprocessen in o.a. verpleging en verzorging, jeugdzorg, 24-uurs zorg en VG- en LVG instellingen. Enkele andere belangrijke voordelen van het gebruik van een elektronisch cliëntendossier zijn:
1. Verbeterde toegang tot cliëntgegevens
Een cliëntvolgsysteem maakt het voor hulpverleners in de zorg makkelijker om toegang te verkrijgen tot belangrijke cliënt informatie. Binnen 3 klikken kunnen ze hun medische gegevens, diagnoses, medicatie en behandelplannen inzien. Dit bevordert niet alleen de transparantie, maar stelt hulpverleners ook in staat om snel beslissingen te nemen op basis van de informatie die ze hebben.
2. Verhoogde kwaliteit van zorg
Online zorgrapportages zorgen onder meer voor een betere kwaliteit van zorg. Doordat hulpverleners snel toegang hebben tot de volledige en actuele informatie van de cliënt, kunnen diagnoses en behandelplannen nauwkeuriger worden opgesteld. Dit helpt bij het voorkomen van (medische) fouten, vermijdbare complicaties en onnodige heropnames.
3. Betere zorgcoördinatie
Met een ECD wordt de coördinatie van zorg verbeterd, vooral bij complexe medische situaties waarbij meerdere zorgverleners betrokken zijn. Doordat alle zorgprofessionals toegang hebben tot dezelfde gegevens, is er minder behoefte aan herhaalde informatie-uitvragen. Zo kan een naadloze zorgervaring gerealiseerd worden.
Het belangrijke verschil tussen een ECD en een EPD
Naast een elektronisch cliëntendossier (ECD), is er ook zoiets als een elektronisch patiëntendossier. Een goed begrip tussen beiden is essentieel in de context van gezondheidszorgsystemen. Hieronder lichten we de belangrijke verschillen tussen een ECD en EPD toe.
Definitie van een elektronisch patiëntendossier en het onderscheid met een ECD
Een elektronisch patiëntendossier is, evenals een ECD, een digitale versie van een medisch dossier van een patiënt. Het wordt gebruikt in ziekenhuizen en andere gespecialiseerde zorginstellingen. Waar een ECD zich in onderscheid, is dat het voor een breder scala aan zorgverlening toepasbaar is, zoals thuiszorg, verpleeghuizen, huisartspraktijken en andere zorginstellingen. Bovendien is het gericht op het volgen van de gezondheid en het beheer van de zorg van een individuele cliënt over verschillende zorgverleners en organisaties heen.
Verschillende focuspunten en doelstellingen
Een elektronisch dossier gericht op cliënten creëert een volledig en samenhangend beeld van de algehele gezondheid. Zorgprofessionals kunnen onderling eenvoudig informatie uitwisselen en gezamenlijk beslissingen nemen omtrent zorgkwaliteit en continuïteit. Bij een EPD daarentegen ligt de nadruk meer op de zorgverlening binnen een specifieke instelling, waarbij het belangrijkste doel is om een efficiënte en geïntegreerde zorg binnen die instelling te bieden.
Gegevensuitwisseling tussen hulpverleners en organisaties
Een belangrijke functionaliteit van beiden systemen is het uitwisselen van gezondheidsinformatie tussen zorgprofessionals en organisaties. Een zorgdossier voor cliënten faciliteert het uitwisselen van gegevens tussen verschillende zorgverleners en -instellingen, terwijl een EPD zich meer richt op interne gegevensuitwisseling binnen een specifieke zorginstelling.
Meer informatie over ons ECD systeem?
Wij kunnen ons goed voorstellen dat er vragen zijn omtrent het al dan niet ingebruiknemen van een elektronisch cliëntendossier. Bovendien heeft elke organisatie haar eigen wensen en kenmerken waar rekening mee gehouden moet worden. Daarom gaan we graag met u in gesprek over waar u precies naar op zoek bent en hoe wij daarin een match kunnen zijn. Neem contact op door te bellen naar 085 303 27 70 en vraag naar Patrick of Jurriën. U kunt natuurlijk ook direct een persoonlijke demo inplannen.