Eenvoudig digitaal rapporteren met het ECD van FM Zorg

Rapporteren in de zorg is iets waar professionals niet onderuit komen. Om de beste hulpverlening te kunnen bieden zijn rapportages noodzakelijk. Het vervelende hiervan is dat het invoeren veel tijd in beslag neemt. Gelukkig is er een oplossing. Met het elektronisch cliënten dossier (ECD) van FM Zorg kunt u eenvoudig en snel uw zorgrapportages opstellen. In een ECD kunt u de volledige zorgadministratie bijhouden en werkt u sneller en overzichtelijker. 

Vroeger werden cliëntgegegevens altijd in papieren dossiers geregistreerd. Tegenwoordig hebben de paperassen plaatsgemaakt voor digitale systemen. In een ECD vindt u onder meer behandel-/begeleidingsplan en administratie rondom de cliënt. Elektronische cliënten dossiers worden over het algemeen gebruikt door branches in de care sector, zoals ambulante zorg, jeugdzorg en hulpverlening, verpleging en verzorging en VG- en LVG instellingen. 

Met het ECD van FM Zorg kiest u voor gedegen zorg. U kunt het digitale zorgdossier volledig naar de wensen en behoeften van uw zorginstellingen. Met ons systeem kunt u de rapportage van wel 30 tot 10.000 cliënten op een effectieve, eenvoudige en bovenal veilige manier bewerkstelligen. Benieuwd hoe ons elektronische cliënten dossier werkt? In onze demo ontdekt u welke uitgebreide functionaliteiten ons digitaal zorgdossier bevat en hoe het ingebruiknemen hiervan de werkwijze van uw zorginstelling naar een hoger niveau kan tillen. 

De voordelen van een digitaal zorgdossier

Een elektrische cliënten dossier faciliteert u als zorgprofessional in het leveren van cliëntgerichte zorg. Met een ECD wordt rapporteren in de zorg in stuk eenvoudiger. Op de tablet kunt snel inzichtelijk maken hoe het gaat met de cliënt. Omdat de gegevens snel zijn in te voeren, heeft u meer tijd over voor de hulpverlening aan cliënten. Ons ECD beschikt over een 3-klikken systeem, waardoor u in maximaal 3 klikken bij elk scherm bent. Bovendien kunnen de dashboards zo worden ingesteld dat u alleen de gegevens en overzichten te zien krijgt die u nodig heeft. 

Een ECD maakt het ook mogelijk om sneller cliëntgegevens te delen met collega’s. Hierdoor zijn alle rapportages snel door de daarvoor bevoegden in te zien. 

Tot slot maakt ons ECD het mogelijk om documenten veilig digitaal te ondertekenen. Dit scheelt tijd en papier en is even rechtsgeldig als een schriftelijke ondertekening. 

Welke functionaliteiten bevat een elektronisch cliënten dossier?

Een elektronische cliënten dossier maakt het mogelijk om de zorg van uw cliënt eenvoudig te rapporteren. Het gaat hier om het eerste contact met de cliënt totdat deze uit de zorg gaat. De functionaliteiten van een elektronisch cliënten dossier is erop ingericht om langdurig een een groep cliënten bij te houden en ermee te communiceren. Ons ECD bestaat uit een aantal basisfuncties. Hiermee helpen wij uw werkzaamheden zo makkelijk mogelijk te maken. 

Cliëntgegevens

Met de cliëntgegevens zijn niet alleen de algemene zaken als contactgegevens, maar ook financiële en juridische gegevens. Ook is hier informatie terug te vinden over het sociale (familie en mantelzorgers) en professionele netwerk (huisarts, behandelaren). 

Behandelplan

Het behandelplan van de cliënt is essentieel voor het verlenen van de juiste zorg. Een behandelplan staat ook wel bekend als cliëntplan, begeleidingsplan, ondersteuningsplan of plan van aanpak. Hierin worden alle afgesproken doelen en acties opgenomen. Elke betrokken professional werkt vanuit ditzelfde plan. 

Zorgregistratie

In een ECD is direct te zien welke ondersteuning de cliënt krijgt en om hoeveel uur het gaat. Er kan eenvoudig worden vastgesteld wanneer de cliënt dagbesteding had en hoevaak de begeleider/wijkverpleegkundige langs is geweest. Handig, want zo kan de geleverde zorg worden verantwoord naar zorgkantoren, gemeenten en zorgverzekeraars. 

Dagelijkse zorg

Alle hulpverleners die bij de cliënt betrokken zijn houden belangrijke informatie bij. Dit kan in de vorm van een verslag of rapportage. Ook kan via een tekstje en/of schaalvraag worden aangegeven hoe het met de cliënt gaat. Al deze gegevens worden bij elkaar gezet in een handig overzicht, waardoor iedere zorgprofessional meteen kan inzien hoe het met de cliënt gaat. 

Voor wie is een ECD bedoeld?

Een ECD is voornamelijk bedoeld voor zorgprofessionals zodat zij op een makkelijke wijze de zorg van hun cliënt kunnen rapporteren. Het kan hier gaan om begeleiders, maar ook behandelaren, wijkverpleegkundigen, klantadviseurs en teamleiders. Ook afdelingen die geen dagelijkse zorg leveren kunnen baat hebben bij het gebruik van een ECD, zoals planning, administratie en financiën. 

Aangezien elke zorginstelling uniek is, kunt u bij FM Zorg een basisversie van het ECD kiezen die het beste bij uw organisatie aansluit. Deze versie kunt u vervolgens naar eigen inzicht door ons laten personaliseren. 

Grotere zorginstellingen hebben te maken met diverse en wisselende organisatiestructuren. Ook dit kan in het digitale zorgdossier worden ingeregeld. Op deze manier blijft het systeem praktisch in gebruik en heeft elke zorgprofessional enkel toegang tot wat voor hem/haar van toepassing is. 

Meer weten over FM Zorg?

Wilt u het rapporteren in de zorg naar een hoger niveau tillen? FM Zorg biedt het meest praktische en complete elektronische cliënten dossier voor zorg en hulpverlening. Met ons 3-klikken systeem kunt u snel bij alle informatie. Bovendien stelt een digitaal zorgdossier u in staat om eenvoudig relevante gegevens over de cliënt toe te voegen. Ons systeem is standaard gekoppeld met Vecozo. Zo wordt declareren een stuk makkelijker. 

We beschikken over een deskundige helpdesk. Ons team voorziet u direct van hulp wanneer daar behoefte aan is. Heeft u verder nog vragen? Neem dan geheel vrijblijvend contact op met FM Zorg. 

Talingweide 109
3403 AD  IJsselstein
Scroll naar top