Het elektronisch cliënten dossier (ECD)

Wist u dat er een manier is om het registreren, rapporteren en opvragen van zorgtaken veel slimmer en verantwoordelijker te maken? Door het gebruik van een elektronisch cliënten dossier houdt u als zorgprofessional tijd over voor zaken die écht belangrijk zijn. Een ECD is een digitaal systeem waarin alle relevante gegevens van cliënten kunnen worden bijgehouden. 

Waar cliëntgegevens eerder altijd in papieren dossiers werden geregistreerd, hebben deze paperassen inmiddels veelal plaatsgemaakt voor elektronische systemen. Een ECD bevat belangrijke documenten als het behandel-/begeleidingsplan en is de administratie rondom een cliënt op een eenvoudige wijze inzichtelijk gemaakt. Een elektronisch cliënten dossier kan in veel diverse branches worden gebruikt, zoals in jeugdzorg en hulpverlening, verpleging en verzorging en VG- en LVG instellingen. 

Voor een gedegen zorgregistratie, kiest u voor het elektronisch cliënten dossier van FM Zorg. Het ECD is volledig naar uw wensen en behoeften aan te passen en kan de rapportage van wel 30 tot 10.000 cliënten op een effectieve, eenvoudige en bovenal veilige manier bewerkstelligen. Bent u benieuwd hoe dit eruit ziet? In onze demo kunt u zien welke uitgebreide functionaliteiten ons systeem heeft en hoe het ingebruiknemen hiervan de werkwijze van uw zorginstelling naar een hoger niveau kan tillen. 

De voordelen van een elektronisch cliënten dossier

Maakt u zorginstelling gebruik van een elektronisch cliënten dossier, dan brengt dat diverse voordelen met zich mee. Doordat een ECD op een tablet te gebruiken is, kunnen de rapportages snel worden ingevoerd en blijft er meer tijd over voor hulpverlening aan de cliënten. Uniek aan het elektronisch cliënten dossier van FM Zorg, is dat u in 3 klikken bij elk scherm kunt komen. U hoeft dus niet lang te zoeken, maar bent snel waar u moet zijn. Daarnaast krijgt u alleen de gegevens en overzichten te zien die u nodig heeft. 

 Bovendien maakt het gebruik van een ECD het mogelijk om sneller de cliëntgegevens tussen zorgprofessionals te delen. Al deze gegevens zijn immers snel door de daarvoor bevoegden in te zien. 

Nog een belangrijk element van ons ECD, is veilige, digitale ondertekening. Door dat het elektronisch cliënten dossier dit ondersteunt, hoeft u de documenten niet meer te printen, te ondertekenen en vervolgens weer in te scannen. Dit kan nu allemaal eenvoudig digitaal. 

Welke functionaliteiten bevat een elektronisch cliënten dossier?

Met een ECD kunt u op eenvoudige wijze alle informatie registreren vanaf het eerste contact met de cliënt totdat deze uit de zorg gaat. Elke cliënt heeft binnen het ECD zijn eigen digitale dossier met o.a. de cliëntgegevens en het behandelplan. Hieronder vindt u een overzicht van de basisfuncties die het ECD van FM Zorg bevat. 

Cliëntgegevens

Met de cliëntgegevens bedoelen we niet alleen de algemene zaken als contactgegevens, maar ook financiële en juridische gegevens. Daarnaast is hier ook informatie terug te vinden over het sociale (familie en mantelzorgers) en professionele netwerk (huisarts, behandelaren). 

Behandelplan

Een belangrijk onderdeel in de zorg, is het behandelplan. Dit wordt ook wel een cliëntplan, begeleidingsplan, ondersteuningsplan of plan van aanpak genoemd. In dit document worden alle doelen en acties opgenomen die de cliënt samen met de zorgprofessional heeft uitgevoerd of afgesproken. Elke professional die bij de cliënt betrokken is, werkt vanuit hetzelfde plan. 

Zorgregistratie

In het ECD is in een oogopslag te zien welke ondersteuning de cliënt precies krijgt en om hoeveel uur ondersteuning het gaat. Vragen als waar en wanneer had de cliënt dagbesteding en hoevaak is de begeleider/wijkverpleegkundige langs geweest kunnen op een makkelijke manier in het dossier worden bijgehouden. Hierdoor kan de geleverde zorg worden verantwoord naar zorgkantoren, gemeentes en zorgverzekeraars. 

Dagelijkse zorg

Alle bij de cliënt dagelijkse betrokken professionals houden belangrijke informatie bij. Bijvoorbeeld door een verslag of rapportage te schrijven n.a.v. een meting zoals bloeddruk of insuline. Ook kan er worden ingevuld hoe de dag is verlopen. Dit kan middels een tekstje, maar ook door het beantwoorden van een schaalvraag. Al deze bevindingen worden gebundeld in het overzicht en zo kan iedere betrokken professional lezen hoe het met de cliënt gaat. 

Voor wie is een elektronisch cliënten dossier bedoeld?

Een ECD is in de eerste plaats bedoeld voor zorgprofessionals die dagelijks met cliënten werken, zoals persoonlijk begeleiders, behandelaren, wijkverpleegkundigen, klantadviseurs en teamleiders. Ook afdelingen die geen dagelijkse zorg leveren kunnen baat hebben bij het gebruik van een ECD, zoals planning, administratie en financiën. 

Elke organisatie is anders en heeft eigen wensen en behoeften. Daarom is het bij FM Zorg mogelijk om een basisversie te kiezen die hier het beste op aansluit. De versie die u kiest kan vervolgens naar eigen inzicht gepersonaliseerd worden. 

Daarnaast hebben grote zorginstellingen te maken met verschillende en wisselende organisatiestructuren. Ook dit kan in het elektrische cliënten dossier worden ingeregeld. Zo blijft het systeem altijd praktisch in gebruik en heeft elke zorgprofessional enkel toegang tot wat voor hem/haar van toepassing is. 

Meer weten over FM Zorg?

Bij FM Zorg vindt u het meest praktische en complete elektronische cliënten dossier voor zorg en hulpverlening. Ons 3-klikken systeem maakt dat u alle informatie snel kunt opzoeken en rapportages kunt toevoegen. Ons ECD is standaard gekoppeld met Vecozo. Zo wordt declareren en stuk makkelijker. Daarnaast bent u altijd verzekerd van het probleemloos verzenden en ontvangen van berichten.  

We beschikken over een deskundige helpdesk. Ons team voorziet u direct van hulp wanneer daar behoefte aan is. Heeft u verder nog vragen? Neem dan geheel vrijblijvend contact op met FM Zorg. 

Talingweide 109
3403 AD  IJsselstein
Scroll naar top