
ECD voor de Zorg
De gezondheidszorg wordt steeds moderner en de technologie evolueert voortdurend mee. De kwaliteit van zorg voor zowel de cliënt als de zorgverlener verbeterd hierdoor steeds meer. Een van de belangrijke ontwikkelingen in de zorg, is de komst van een elektronisch cliëntendossier (ECD). Wij vertellen u graag meer voor wie de ECD gebruikt wordt en waarom.
Wat is een ECD?
Een ECD is een digitaal systeem waarin belangrijke informatie over de cliënt opgeslagen en beheerd wordt. Zorgverleners kunnen belangrijke informatie, zoals medische geschiedenis, behandelingen, medicatie, afspraken of overige administratieve zaken, in het systeem invoeren. Het systeem zorgt ervoor dat zorgverleners hoofdzakelijk focussen op de cliënten en minder tijd kwijt zijn aan de administratie. Verschillende zorgverleners en instellingen krijgen toegang tot het dossier van de cliënt. De samenwerking is hierdoor efficiënter.
Wie gebruiken een ECD in de zorg?
1. Zorgverleners en -instellingen
Diverse professionele zorgverleners, denk aan artsen, verpleegkundigen, fysiotherapeuten en psychologen kunnen gebruik maken van de ECD. Net als de verschillende zorginstellingen als ziekenhuizen, verpleeghuizen en thuiszorgorganisaties. Het systeem bevat niet alleen basis informatie zoals de naam en woonplaats, maar ook de volledige zorg geschiedenis. Zorgverleners stellen op basis van de ontvangen klachten de zorgvraag en het behandelplan op. Hierdoor kunnen zorgverleners zich gerichter inzetten voor een spoedig herstel.
2. Cliënten
De cliënten krijgen bij het gebruik van de ECD de mogelijkheid om hun eigen dossier in te zien. In het systeem staan bijvoorbeeld de afspraken en het behandelplan. Daarnaast kan de cliënt zelf toestemming geven wie het dossier mag in zien. Dit geeft het gevoel dat de cliënt zelf de controle heeft over de gegevens. De software maakt ook veilige communicatie tussen de cliënt en de professional mogelijk.
3. Management
Het management moet ervoor zorgen dat de instelling soepel blijft verlopen. Het management is in staat om gegevens te analyseren. Hierdoor kan het nemen van strategische beslissingen mogelijk worden gemaakt. Meldingen, zoals wanneer een zorgverlener te veel cliënten heeft, kunnen bijvoorbeeld binnen komen. Dit maakt vroegtijdige stappen mogelijk om ervoor te zorgen dat de druk wordt verminderd. Het is van belang dat de zorg niet achteruit gaat. De gegevens worden steeds waardevoller en dragen bij aan het proces binnen de zorginstelling.
Waarom wordt een ECD in de zorg gebruikt?
1. Efficiëntie en tijdbesparing
Het gebruik van een ECD binnen de zorg heeft een enorme invloed op de efficiëntie en tijdbesparing. Het ECD zorgt voor een mindere hoeveelheid aan papierwerk en administratieve taken. Hierdoor blijft er meer kostbare tijd en aandacht over om te besteden aan de zorg van cliënten.
2. Betere coördinatie
Het gebruik van het systeem maakt een naadloze samenwerking tussen zorgverleners en verschillende instellingen mogelijk. Wanneer de cliënt toestemming geeft dat meerdere instellingen inzage mogen hebben, kunnen er adequate beslissingen worden gemaakt. Dit heeft invloed op een verbeterde coördinatie. Vooral bij complexe medische situaties is het bevorderlijk dat meerdere specialisten die er bij betrokken zijn, toegang hebben tot de essentiële informatie.
3. Verbeterde cliëntveiligheid
Een andere reden waarom een ECD gebruikt wordt in de zorg is dat het leidt tot minder medische fouten. De software is zo ontwikkeld dat het systeem bijvoorbeeld waarschuwingen geeft over allergieën, medicijninteracties of dubbele voorschrijvingen. Daarnaast is de kans op communicatiefouten kleiner. Nadelige gevolgen kunnen ontstaan door communicatiefouten. Het systeem kan ook gecombineerd worden met andere zorgsystemen. Er kan dan bevestigd worden of de juiste medicatie is toegediend. Het is echter van essentieel belang dat het systeem correct wordt geïmplementeerd en op de juiste manier wordt gebruikt.
4. Cliëntbetrokkenheid
Voor cliënten is een ECD een krachtig instrument dat hen in staat stelt om actiever betrokken te raken bij de zorg. Zoals eerder vernoemd, krijgen cliënten de mogelijkheid om hun eigen gezondheidsgegevens te volgen en te communiceren met professionals. Denk hierbij aan, makkelijker vragen stellen, updates delen en de zorg bespreken. Dit resulteert in een meer cliëntgerichte benadering van de zorg.
Kortom, een ECD is onmisbaar geworden in de hedendaagse gezondheidszorg. De zorgkwaliteit verbeterd wanneer verschillende zorg professionals gemakkelijker relevante informatie kunnen raadplegen. Dit leidt tot efficiënter werken en het waarborgen van de cliëntveiligheid.