De voordelen van een ECD

De meeste zorgorganisaties in Nederland maken inmiddels gebruik van een elektronisch cliënten dossier (ECD) als hulpmiddel bij de zorgverlening. Logisch, want zo’n digitaal zorgdossier heeft diverse voordelen. Toch zijn er ook nog veel instanties die ervoor kiezen papieren dossiers bij te houden, wat dikwijls leidt tot verlies van informatie en soms zelfs onjuiste diagnoses.

Hier leest u meer over wat het ECD van FM Zorg precies inhoudt en van welke voordelen u profiteert. 

Vrijblijvend kennismakingsgesprek

De werkwijze van uw organisatie naar een hoger niveau tillen? Vul vrijblijvend onderstaand terugbelformulier en u ontvangt binnen 1 dag reactie. Wij gaan graag met u in gesprek over waar u precies naar op zoek bent en hoe wij daarin een match kunnen zijn. 

Kennismakingsgesprek homepage

Wat is een elektronisch cliëntendossier (ECD)?

Het ECD van FM Zorg ondersteunt zorgprofessionals bij het verlenen en registreren van zorg. Een digitaal zorgdossier bevat onder meer het cliëntplan en -gegevens, dashboards met relevante informatie voor alle betrokken hulpverleners en biedt de mogelijkheid om veilig digitaal documenten te ondertekenen. 

Een elektronisch cliënten dossier draagt bij aan het leveren van cliëntgerichte zorg en maakt inzichtelijk welke zorg er precies wordt verleend. Bovendien kan eenvoudig antwoord worden gegeven op vragen als ‘Waar baseer ik de keuzes op die ik dagelijks maak?’, ‘Wat wil ik samen met de cliënt bereiken?’ en ‘Hoe weet ik dat ik de juiste dingen doe?’. Met papieren dossiers is het simpelweg niet mogelijk om de juiste conclusies te trekken als informatie bijvoorbeeld moeilijk is op te vragen. 

cliëntvolgsysteem

Welke voordelen heeft een ECD?

Een digitaal zorgdossier wordt gebruikt om alle informatie over de gezondheidstoestand en behandeling van cliënten bij te houden. Het gebruik van een ECD heeft dan ook veel verschillende voordelen. 

Gedetailleerd inzicht in cliëntdossier

Alle hulpverleners die betrokken zijn bij de cliënt houden relevante informatie bij. Al deze gegevens kunnen door de daarvoor bevoegden eenvoudig worden ingezien, op welke locatie ze ook zijn. 

Ondersteuning methodisch werken

Door de zorgprofessional mee te nemen in verschillende te doorlopen stappen, draagt een ECD bij aan een gestructureerde werkwijze. Daar komt bij dat een cliënt meerdere zorgdisciplines kan hebben. Deze disciplines kunnen met een eigen inlog bij het dossier. Hierdoor krijgt elke professional te zien wat voor hem/haar relevant is en is er geen ruis in informatie. 

Eenvoudig en veilig informatie delen

Ons ECD is standaard gekoppeld met VECOZO. Hierdoor bent u altijd verzekerd van het veilig en probleemloos ontvangen en versturen van berichten en kunt u makkelijk in contact blijven met bijvoorbeeld zorgkantoren, zorgverzekeraars en gemeenten. Bovendien kunnen alleen mensen met toegangsrechten die informatie betreffende de cliënt zien, waardoor de veiligheid van de informatie wordt vergroot. 

Minder administratieve lasten

Het gebruik van een elektronisch cliënten dossier voortkomt dubbel werk als kopiëren en/of opzoeken van informatie. Hierdoor bent u minder tijd kwijt aan administratieve werkzaamheden. 

Digitaal ondertekenen

Ons elektronisch cliënten dossier maakt het mogelijk om veilig digitaal documenten te ondertekenen. Hiermee bespaart u veel tijd en moeite. Er hoeven immers geen papieren documenten meer verzonden te worden en de status van verschillende acties is direct inzichtelijk. Een digitale handtekening is volledig rechtsgeldig. 

Minder fouten

Een digitaal zorgdossier maakt het mogelijk om de verleende zorg direct bij de cliënt te registreren. Hierdoor neemt de kans op fouten af. U registreert namelijk direct wat u heeft gedaan in plaats van na afloop op kantoor. 

Meer weten over FM Zorg?

Wilt u ook de zorgadministratie in uw organisatie naar een hoger niveau tillen? Bij FM Zorg kunt u terecht voor het meest praktische en complete ECD voor zorg en hulpverlening. Ons systeem beschikt over een uniek 3-klikken systeem, waardoor u snel bij alle informatie kunt komen. Daarnaast kunt u met een digitaal zorgdossier snel en eenvoudig relevant informatie betreffende de cliënt toevoegen. 

Bent u benieuwd wat wij voor uw organisatie kunnen betekenen? Plan dan een vrijblijvende online demo. Wij laten u graag zien welke functies ons elektronisch cliëntendossier bevat en hoe u deze effectief kunt inzetten. 

Talingweide 109
3403 AD  IJsselstein
Scroll naar boven